torstai 2. kesäkuuta 2011

Serious busines part 1

Se mistä aijon kirjoittaa tänää on tällä hetkellä ja on ollut jo varmasti aikojen alusta yksi ihmiskunnan paheista.
Syrjintä
Ja mitä minulle ensimmäiseksi ja/tai väistämättä minulle tulee mieleen tästä rasismi. Ja haluan jakaa joitakin asioita mitä minulla on mielessäni rasismista. Ensinnäkin minä en pidä rasismista ja olen kyllä syyllistynyt siihen.
Ainoa mitä rasismoin on Järvenpään manneja tai vähemmistöromaneja. Voin selittää syyn, en pidä heistä sen takia koska minusta he eivät osaa suhtautua oikein maahan tai maan tapoihin. Puhuakseni totta se on kyllä useimmassa suomalaisessakin vikana ettei vain osata käyttäytyä mitenkään julkisilla paikoilla vaan riehutaan primitiivisten aistien varassa. Jotenka heitän läppää heistä ja en vain pidä heistä. Järvenpään manneista siis.
Minusta läpän heittäminen ei kuitenkaan ole rasistista ellei vitsi päädy jotenkin huipentumaan missä loukataan täydellä teolla jotakin tiettyä ihmisryhmää. Esim.
"Tiedätkö mikä on tyhmää?"
No?
"Neekerit, ryssät, kiinalaiset, romanit ja kaikki muut jotka eivät ole valkoisia".

Tuskin tuollaisia vitsejä edes on, mutta se oli ääri esimerkki vitsistä joka ei ole hauska eikä siinä ole edes mitään järkeä.
Okei nyt päästään sitten taas siihen että miksi en pidä rasismista. Kröhöm. Ekaksi, en oikeasti muista onko minua opetettu suvaitsevaiseksi ihmiseksi. Eli en tiedä voinko kiittää vanhempiani minun mielestäni kohtuu oikeasta kasvatuksesta? Kiitän silti, enhän mä häviä tässä mitään. Sillä sen tiedän etteivät ne mua rasistiksi kasvattaneet. Mm olen siis suvaitsevainen ja syyt siihen ovat että en oikeastaan nää mitään syytä miksi haukkua toista ihmistä ihonvärin tai erilaisuuden takia? Hekin ovat ihmisiä. Ei se sitä faktaa muuta. Ja toiseksi syy on myös se että mulla on sen verran kunnioitusta muita ihmisiä ja ihmisoikeusaktivisteja kohtaan etten käytä sanoja jotka ovat luokiteltu rasistisiksi ja taboo aiheisiksi. Martin Luther King, Mahatma Gandhi, Harvey Milk kaikkia heitä kohtaan minulla on kunnioitusta ja sitten jos haukun jotakuta vaikka neekeriksi niin minusta tuntuu että kaikki mistä ihmisoikeuksien johtajat ovat taistelleet menee hukkaan. Totta puhuen he kyllä saivat radikaalisia muutoksia aikaan, mutta silti kaikesta huolimatta rotuerottelua näkyy yhä. Ja tästä saankin hyvän aasinsillan kuitenkin seuraavaan asiaan.

Miksi on niin että jos minä haluisin pukeutua Bill Cosbyksi halloweeninä? (Bill Cosby on musta näyttelijä/koomikko) Niin ihmiset paheksuisivat minua, mutta kun pukeudun intiaaniksi ketään ei haittaa se?

Sitä minäkin mietin että ihmiset kuitenkin vievät tämän rasistisuuden välillä vähän liian pitkälle, puhun nyt rasismin puolustajista ja rasisteista. Rasisteista lyhyesti juuri nämä kaikki tappelut ja hyökkäykset etnisiä ryhmiä kohtaan jne. Mutta sitten taas rasismin puolustajat menevät myös liiallisuuksiin. Ensinnäkin juuri tuo että sitä pidettäisiin rasistisena pukeutua mustaksi halloweeninä mutta ei rasistista että pukeutuu intiaaniksi? Hmm.
On olemassa videoita youtubessa missä valkoiset miehet ovat värjänneet maalilla kasvonsa ja näyttävät mustalta ja laulavat lauluja joskus 50-luvulla. Ensimmäinen reaktio joillakin ihmisillä on että se on rasistista?
Mutta jos he vain tietäisivät sen taustan. (Nyt harmittaa kun en löytänyt haluamaani videota enkä sitä esittäjää) mutta kyseisessä videossa on juuri tämä kuvailemani tapaus ja syy miksi tämä valkoinen mies teki näin oli että siihen aikoihin oli harvinaista nähdä musta mies lavalla tai missään oikeastaan muualla kuin hanttihommissa. Tällä esityksellään hän halusi totuttaa ihmiset näkemään tätä ilmiötä ja tavallaan se oli hänen kannanottonsa koko rasismiin. Hän ei ollut siis rasisti vaan sen auttaja.
Jos joku löytää tämän videon mitä kuvailen niin lähettäkää se minulle pyydän.
Sitten taas ne sanat. Miten yhdestä sanasta voi tulla niin suuri huuhaa kun sen sanoo jossakin? Se olisi sama jos valkoiset olisivat olleet vähemmistö ja meistä olisi käytetty sanaa vaikka "jauhonaama" silloin siitä sanasta olisi tullut taboo ja sitä "ei olisi saanut käyttää". Jotenka en pidä sanaa neekeri sellaisena sanana jota pitäisi varoa. Sehän on vain sana jolla on paha merkitys, mutta eniten minua ärsyttää kuinka ihmiset reagoivat siihen ja sanovat sitä "N-sanana". Sanomalla "N-sanan" automaattisesti kaikilla ihmisillä tulee mieleen sana neekeri jotenka on turha alkaa kiertelemään sitä sillä se on yhtä paha jos sanot sen kierrellen kuin että sanoisit sen vain kokonaisuutena. Siitä huolimatta minä olen ihminen joka ei käytä sitä sanaa tai vältän käyttämästä. Ihan henkilökohtaisista syistä vain. Ja ottakaa huomioon että en yritä syyllistää tai muutta teidän omaa luonnettanne tällä tekstillä. Sanokaa mitä sanotte ja tehkää mitä haluatte. Mutta ottakaa huomioon se että onhan se meille valkoisille helppoa koska olemme enemmistö. Taino emme ole. Aasialaiset ovat. Mutta historian takia me olemme silti tavallaan se "enemmistö". Onhan se meidän helppoa nyt haukkua muita, mutta entä sittenkun valkoisista tulee vähemmistö? Sitten me ollaan kusessa.
Miksi me edes haukumme, he ovat ihmisiä kuten mekin.
Suurin syy miksi ihmiset eivät pidä muukalaisista on ehkä se että he tekevät enemmän rikoksia kuin muut. Ainakin Amerikassa. Miksiköhän? Koska me emme anna siltikään heille sitä mahdollisuutta elää kuten normaalit keskiverto ihmiset, omassa kodissa ja turvallisessa ympäristössä. Heiltä toisinsanoen on vaihtoehdot loppu. Ja veikkaan että 1/10 teistä ajattelee että mitä minä menen puolustamaan muukalaisia ja haukkumaan valkoisia kun olen itse valkoinen. Ethän sä tiedä miten ne elää tai miltä niistä tuntuu. No se on totta enkä keksi siihen oikeastaan mitään vasta-argumenttiakaan että miksi puhun tästä. Minusta vain nyt tuntui siltä.

Vielä lopuksi hassu fakta suomalaisilta. Useimmat suomalaiset sanovat ettei heitä haittaa ulkomaalaiset, kunhan he eivät muuta naapuriin. Minua se ei haittaisi oikeastaan jos naapurissani asuisi ulkomaalainen. KUNHAN! HUOM KUNHAN. Tämä pätee minulla kehen tahansa naapuriini. Minua ei haittaa kuka asuu naapurissani kunhan hän ei ala häiritsemään minua sellaisilla tavoilla että haukkuisi minua tai tappaisi koirani tai polttaisi taloni tai lainaisi tavaroitani eikä ikinä palauttaisi niitä jne. Tiedättekö sen tunteen?
Noh tiedättekö?

PS Olen pahoillani että en puhunut paljoa syrjinnästä ja taisin keskittyä enemmän rasismiin. Teen ehkä joskus part 2 tästä jossa puhun ihan vain syrjinnästä.

3 kommenttia:

  1. Matias, jes, asiaa! oikeesti super hyvää settii taas ! OONKI OOTELLU<3

    Ihmiset ovat kapeakatseisia ja suppeita. Siitä johtuu erinäköinen syrjintä, mun mielestä siis. Löytyy monta muutakin syytä. Ja kun ihminen on suppea, hän ei voi avoimesti suhtautua uuteen ja erilaiseen. Uusi ja erilainen on aina pelottavaa ja epätöivottua. Hyvin harva ihminen on tajunnut, että ainoa pysyvä on muutos. Miksi siis suhtautua muuttuviin asioihin, uusiin ja siihteihin juttuihin, kunte ulkomaalaisiin naapurissa, niin negatiivisella asenteella heti alkuun? Mistä se tulee se "kaava" jonka yhteiskunta on luonut ulkomaalaisiin suhtautumiseen. Miksi ihmiset eivät AJATTELE ITSE? Tosin sinä nyt satut olemaan poikkeus.

    VastaaPoista
  2. http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=82190&c=5#amedia

    http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=82189&c=5#amedia

    http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=82188&c=5#amedia

    http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=82014

    http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=82066

    o__o noku riemurasia ennen tän jutun lukemista......

    VastaaPoista