perjantai 2. joulukuuta 2011

Jälleen suloinen Matias Talk



Pitkästä aikaa sanoisinko näin !
Tässä samalla katsoessani Looney Tunes piirrettyjä niin tulipa mieleen tehdä tälläinen piinapenkki taas jostakin artistista, vaikka saanen muistuttaa että piinapenkki ei ole vain bändeille tai artisteille. Enkä aina vain ota tähän hiosteltavaksi artisteja tai bändejä tai ihmisiä joista en pidä.
No okei kritisoin Lady Gagaa, mutta pidän hänestä silti.
Beyonce. . . . Siitä ei nyt tarvitse edes puhua.
Katy Perry oli tavallaan tälläisessä? Ja neiti Perry menettelee.
Ja sitten viimeisimmäksi voisi laskea ITTCT josta minulla ei ollut mitään haittoja tai kritisointia.

Tällä kertaa otetaankin kotimainen artisti. Tämä artisti tulee itseasiassa olemaan pääesiintyjä 2012 Emma gaalassa. Aika kissa naiseksi sanonpahan vain. Ettekö arvaa?
No se on Chisu
http://is11.snstatic.fi/kuvat/chisu-laulaa-sikainfluenssasta/img-1288333230494.jpg

Totta puhuen en tiedä paljoakaan Chisusta. Tällä kertaa en tiedä siis paljon ollenkaan, mutta aina voi ottaa selvää. JA MYÖS totta puhuen olen kuullut kourallisen biisejä tältä kyseiseltä tytöntylleröltä : )
Eli jos joku teistä on tutustunut paremmin Chisuun kuin minä tai ovat hänen fanejaan TAI eivät pidä hänestä niin arvostan todella omia mielipiteitänne ja tietoa hänestä jos mielestänne en kertonut tarpeeksi.
Chisu eli oikealta nimeltään Christel Martina Sundberg joka syntyi Ruotsissa, Ångessa.
Joka oli minulle yllätys että Chisu on Ruotsissa syntynyt. .. . .
Tämän 1982 syntynyt neiti tuli tunnetuksi säveltämästään biisistä "Pidä musta kii" joka esitettiin kotimaisessa elokuvassa "Tyttö sinä olet tähti".
MUTTA ura lähti rakettimaisesti silloin vasta nousuun kun toinen kotimainen mestariteos Sooloilua elokuvan soundtrackilla oli Chisun biisi nimeltä "Mun koti ei oo täällä." Suoraan Suomen single- ja latauslistojen kärkeen
WHUPAM ! Tyttö sinä olet tähti. :D ehehe.
Haluatteko lisää taustatieoa hänestä?
NOH random faktoja = wikipedian mukaan, HUOM Wikipedian, Chisun ensimmäinen julkisesti soitettu kappale oli Särkänniemen kummitusjunan taustamusiikki.
Chisu on myös sovittanut, säveltänyt, sanoittanut, tuottanut kappaleita mm. näille artisteille Cristal Snow (muistaako kukaan ees sitä enää?), Antti Tuisku, Tarja Turunen, Kriistina Brask, Kristiina Wheeler, Jippu ja uskokaa tai älkää Vesa-Matti Loirille. Itse mestarille oooo oo ooh.

Päästään itse biiseihin. Okei tätä kirjoittaessa olen kuunnellut Chisun biisejä. Sitä ennen kuitenkin olin kuullut vain Chisulta Mun koti ei oo täällä, Baden-Baden, Sabotage ja Sama nainen
Hurja määrä eikö? Jotenka saatan keskittyä niihin biiseihin enemmän.
Aloitetaanpa tästä Chisun breaktrough-biisistä Mun koti ei oo täällä.



Ensinnäkin mä vihaan tätä videota. Ei millään pahalla Chisu, mutta mikään ei oo ahdistavampaa kuin hysteerinen nainen itkemässä silmiä päästään, joka näyttää vielä klovnilta jonka päältä olisi ajettu. . . . . . . Parikin kertaa.
Okei ehkä olen liian ankara, mutta en ole videon fani.
Enkä niinkään koko biisin fani myöskään.
Mielestäni Chisu kuitenki on hyvä tälläisissä ahdistavissa ja masentavissa biiseissä jotka puhuttelevat kuulijaansa. Tai tiettyä kuuntelijoitten ryhmää. Niitä joilla menee huonosti elämässään.
Ja tää biisi kuuluu mun korviin sellasena ärsyttävä valituksena. "MÄ HALUUN POIS KOTOO MÄ HALUUN POIS KOTOO ÄÄÄÄÄH!" En voi sille mitään ja olen pahoillani etten voi ymmärtää tätä tilannetta kun se ei ole oikeastaan missään vaiheessa tullut vastaan mua elämässä. Ja  tarkoitukseni ei ole loukata ketään jolla menee oikeasti tosi vaikeesti kotona ja jotka haluaisivat pois sieltä syystä tai toisesta. 
Tätä valitusta voin verrata vain epätyytyväisiin kapinallisteineihin.
"Äiti sai mut kiinni röökistä, oon kotiarestissa. Mun vanhemmat on nii natseja! En kestä haluun pois"
Jos ymmärrätte hyvät lukijat.

Otetaan vastapainoksi jokin kappale mistä oikeastaan pidän.



Chisun Sabotage ei saata kuulostaa tavallisen tallaajan korviin mitenkää erityiseltä, sama on minulla.
Mutta jos jotkut teistä nyt odottavat kauheasti ja miettivät miksi tämä biisi on sellainen kun on niin yritänpä selittää sen teille parhaani mukaan.
Sabotage kertoo aika suoranaisesti masokismista ja/tai jonkinlaisesta hoidosta josta ei tullut mitään.
Kun kuuntelee lyriikoita, "Kipu korvaa ystävää" , "Oon ystävä mustelmien", "Mä tarvitsen mun haavoja".
Tarkoittaako tämä sitä että Chisu on masokisti? En tiedä ei sillä sen väliä.
Ja tarkoittaako tämä että jokainen joka pitää tästä biisistä on masokisti? Ei todellakaan.
Olenko minä masokisti? En.
Jos ihmiset analysoisivat kuuntelemiaan kappaleita niin ei varmaan paljoa musiikkia enää kuunneltaisikaan.
"Kun mikään ei enää tunnu miltään", kiitos Chisu. Tälläisestä on hyvä esimerkki kaikenlainen diskojumputusmusiikki, esim LMFAO, Jennifer Lopez, Pitbull............... Ja kaikki tälläiset joita ei tunneta heidän taitavista lyriikoistaan, jos ihmiset olisivat enemmän nenä kiinni kaikessa niin eihän siitäkään varmaan mitään tulisi. Jokainen tavallaan ja mikä ikinä kelluttaa teidän venettänne.
Kuitenkin Sabotage on silti analysoimisesta huolimatta minusta todella kaunis biisi, Chisun ääni, sanoitukset ja puhumattakaan videokin heijastaa masokismia ja itsensä vaarantamista. Chisuhan laulaa talon katolla.
Biiti on juuri sopiva, vaikka alku onkin pöllitty Cradle of Filthiltä. Väliäkö sillä?
Se on erinomainen, se on mahtava, se on hyvä sanotaan näin. I like it.

Kuten jo olen edellä maininnut että Chisu on hyvä tekemään vähä liikuttavia ja omalaatuisia biisejään. Jossa enkelimäisen puhdas laulu sanelee sulosointuja korviin.
Sitten Chisulta tuli biisi nimeltä Baden-Baden.. . . .



Eeeeeehm...
Kävimme läpi kappaleen josta en pidä ja kappale josta pidän. 
Baden-Baden on tuota vähän siitä väliltä.
Se on ainakin erilainen. . Sen voin sanoa.
Kuten olen jo monta kertaa sanonut Chisun biiseistä ja niitten teemoista. Tämä biisi on anti-Chisu.
Jos et ole kuunnellut tätä biisiä niin kuuntele nyt nuo edelliset biisit ja sitten tämä.
Aikamoinen ero.
Miksi pidän tästä biisistä? Miksi en?
Miten sen nyt sanoisi. . En nyt sano että kun tämä biisi tulee radiosta niin etteikö tekisi mieli laittaa jalalle koreasti. . . Mutta kyllä tekee. Ja sanoma tietenkin on hyväsydäminen ja eihän siitä haittaa kenellekkään ole. Video on tosi energinen ja eikä siitä tule kauhean masentuneeksi. 
Joillekkin ihmisille kuitenkin ongelmana on se että se on liian erilainen tai jopa ärsyttävä tai tyttömäinen.
En pidä siitä sen takia juuri että se on vähä erilainen, mutta sen hauskuus ja iloisuus tarttuu kyllä. Olen varma että Chisulla oli erittäin hauskaa tehdä tätä ja sen näkee siitä kappaleen sanomasta, videosta ja tunnelmasta.

Chisu on siis kyllä erittäin erinomainen kotimainen artisti. Hänellä on omalaatuinen tapa tehdä kappaleita. Enkelimäinen persoona loistaa hänestä ja juuri nämä erikoiset sanoitukset tekevät Chisun kappaleista muistettavia. Pidän Chisua salmiakkina. Hänestä voi joko pitää tai olla pitämättä.

http://www.forum24.fi/2010-kuvat/assets/images/29_12_2010_chisu.jpg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti