torstai 25. heinäkuuta 2013

Amnesia The Dar.. . . What was I suppose to say?

Haluan vain aloittaa tämän sanomalla: Tyttöystävä, Steam sale. Minun pankkikortti. Yay.

Tässä parin viikon aikana on tullut hankittua jonkinlaista ja vähän kaikenlaista jos siinä lauseessa on mitään järkeä. . . Kuitenkin tämän piti toimia aasinsiltana siihen, että olen pelannut Amnesiaa vihdon ja viimein.
Ja nyt haluan puhua siitä.
http://hqdesktop.com/wp-content/uploads/2013/05/amnesia-monster.jpg

Mikä tekee Amnesiasta pelottavan?

Kuulostaa typerän yksinkertaiselta kysymykseltä, mutta käytän sitä nyt otsikkona tälle tekstille jossa haluan vain puhua pelistä.
Aloitetaan tuosta kysymyksestä.
Yksi suurimmista syistä on se, ettet voi puolustaa itseäsi millään pelin vihollisia vastaan. Ainoa tapa on piiloutua tai juosta pakoon.
Avuttomuuden tunne suuremman voiman edessä.
Ja hassu juttu on se ettei missään vaiheessa pelattaessani tullut kaipuuta minkäänlaiseen aseeseen.
Ei missään vaiheessa ! Joka kerta kohdattaessa tälläisen "morson" lamaannutti minut ja mantelitumakkeeni hälytti "JUOKSE LÄSKI LAPSI JUOKSE KAUEMMAKSI! !"
Asiaa ei myöskään auta valojen tärkeä rooli pelissä. Jokainen paikka Amnesiassa on usein huonosti valaistu ja tietynlainen ahdistus alkaa kun olet liikkumassa pimeässä ilman minkäänlaista valonlähdettä.
Toisaalta jos käyttää liikaa valoja saattaa riskeerata piiloutumispaikat morsoilta. . Morsoista puheenollen
Niiden olemus on itsessään jo normien vastaista, mikä tietenkin pelottaa pelaajaa. Sekin on itsestäänselvää.
Niiden levottomaksi tekevät äänet, karmiva design ja muutenkin uhkaavuus (onko se sana?) tekee niistä pelottavat.
Ja toisaalta Amnesia säästelee myös itseään morsoillansa. Kuin hyvä viini sitä ei saa juoda pullosta suoraan humalahakuisesti, vaan sitä pitää maistella ja nautiskella kuin hyvän hiprakan saamisessa.
Toisinsanoen Amnesia ei tyrkytä vihollisia joka suunnasta toisin kuin jotkut toiset "survival horror" pelit KÖH KÖHRESIDENTEVIL6KÖH KÖH
. . .
Huomasin morsojen ilmestymisen olevan systemaattista.
(Haluan myös tähän väliin sanoa etten ole päässyt vielä peliä läpi)
Useimmiten jokaisen pelissä tehdyn puzzlen tai jonkinlaisen onnistumisen jälkeen ilmaantuu morso jostain.
Joo kyllä se pelästyttää, mutta se käy tylsäksi jossain vaiheessa kun pystyy jo Nostradamuksena ennustamaan "Valmistaudun nyt juoksemaan sillä löytäessäni tämän avaimen täältä morso ilmestyy hajottamaan tätä ovea."
Toisaalta se on joskus hyväksikin. Jossain kohdissa syystä tai toisesta pelini ei spawnannut minulle morsoja tiettyihin kohtiin missä luulin/odotin että täällä olisi pitänyt olla joku. Tämä on erinomaista tunnelman yllänpitämistä. Olin kokoajan varpaillani liikkuessani esim. vedessä. Tiesin että täällä pitäisi olla Kaernk.
Pidän myös pelissä siitä että päähahmo Daniel kärsii pimeänpelosta, mikä yhdistää meitä kaikkia.
Me kaikki olemme jossain vaiheessa pelänneet pimeää ja tiedämme mitä meidän mielikuvituksemme on tehnyt meille ollessa liian kauan siellä syvässä sysipimeässä turvattomuudessa.
Se on varmaankin syy (ainakin minulle) miksi kauhuelokuvien ja -pelien ystävänä arvostan Amnesiaa.
Se pelottaa minua siksi, että se muistuttaa minua lapsuuden peloistani.
En tiedä oliko se pelin kehittäjien tarkoitus. Tehdä tälläinen peli juuri MINULLE, mutta kivasti ajateltu kuitenkin.
Jatkaen kehumisen kehää, nautin myös erittäin paljon tarinan avautumisesta flashbackien ja Danielin kirjoittamien päiväkirjamerkintöjen avulla. Pelin miljöö kutkuttaa myös mahanpohjaani. Minulla on taipumus kiinnostua kaikesta historiallisesta. Amnesia on minunlaiselle kuin kuppi kahvia aamulla.
Huono metafora.
Tämä on kuin minulle tehty.

Ainiin ja suurin vaikuttaja tämän pelottavuuteen? Sinä. Sinä ja sinun mielikuvituksesi

Ps Ei en ole pelannut Penunmbroja ja ei en tiedä milloin tulen niitäkin pelaamaan. . . .
Jos nyt suotte anteeksi menen jatkamaan Paranoia Agentia tai Plants vs Zombiesiani tai The Batmania. .

Rehelliesti en keksinyt mitään huonoa tästä pelistä. . .
http://media.moddb.com/images/downloads/1/45/44391/Amnesia_2012-06-24_13-30-03-05.png

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti